måndag 7 november 2011

Henriks Europa, del 10

03 nov 2011
 Sedan söndag kväll har jag varit på Storbritannien, den södra delen. Den mindre ön heter Irland och dit ska jag inte resa denna gång. Under Westereschelde går en tunnel som blev min väg ut ur Holland. Gränsen till Belgien kommer några mil senare, en bit ner i Vlanderen och i badorternas badort, den belgiska staden Blankenberge, stannade jag för natten. Jag hann med en cykeltur längs stränder och gator. Strandlivet var intensivt, med drakar, hästar & hundar, kanske beroende på halloween som firades med parader & blåsorkester längs strandpromenaden.
 Nästa dag - i söndags - körde jag till Oostende och där fick jag vänta på färjan en stund. Kunde från cykeln konstatera att utbudet av frukostställen i staden var noll så jag tog en kopp kaffe med ostmacka i husbilen och slavade vid datorn tills det blev dags för embarkering. Sjöresan kostade 119 euro med mitt fordon (säkert avsevärt billigare med vanlig bil). Efter fyra sjötimmar var det dags för vänstertrafik ett par km till en helårsöppen campingplats i Ramsgate. Lite scary med vänstertrafik vid rondell & vänsterkurva. Det gäller att titta åt rätt håll respektive köra sakta när man sitter till vänster, i dikeskanten, utan överblick över vägen framför.
 Det verkar som om de flesta cyklister och fotgängare är bortskrämda från vägarna så under den fortsatta resan västerut uppstod inga större tillbud. Efter en god kväll & natt körde jag sedan mot Dorset där min kusin bor med sin make. Jag orsakade långa köer vid ett utdraget vägarbete som skyltats med "30". Min camper låg i täten och jag försökte hålla 30, men blev misstänksam när avståndsskyltarna angav "m" istället för "km". Kanske var det 30 mph skyltningen menade.
 I Canterbury, ärkebiskopens stad, hittade jag en parkeringsplats där en jämnårig välklädd, uppenbarligen bildad, gentleman gav mej besked. Vi hade en trevlig konversation (det är alltid bra att börja med "sir" eller "madam") och han förklarade roat att miles, feet & inches fortfarande gäller i vägtrafiken, trots att the United kingdom skiftat till metersystemet för övrigt. Vi skildes åt och han fortsatte att plocka skräp & sopor åt kommunen på parkeringsplatsen.
 Det var arbetsamt att köra småvägar och jag orsakade fortfarande köer, fast lite snabbare sådana. Trångt med hetsig trafik och med en undermålig vägbana som kräver ständig uppmärksamhet och inbromsningar (skakigt, sprickor & potholes). Efter Hastings blev det bättre, och för en utlänning är flerfilig väg bäst. Inte förrän det hade mörknat kom jag fram till Shaftesbury och blev utomordentligt väl omhändertagen av släkten.
 Deras hus & uthus är fantastiska och trädgården ger grönsaker, äpplen och fina sommarrum.Jag njuter av långa frukostar med trevliga samtal, utflykter till staden lilla centrum, beläget på en bergstopp, och till den fantastiska parken Stourhead. Den mat jag bjuds är utomordentlig. Ikväll blir det fisk. I can't wait. Jag känner mej rejält bortskämd.
 Båtletandet fortsätter i form av mailande och annat datorarbete så vi skiljs åt emellanåt. Jag har upprättat en lista på tio tänkbara skepp. Det är fortfarande möjligt att jag väljer en båt som är klar för losskastning nu i november och i så fall ställer jag husbilen och siktar på Portugal - via Biscayas kuster - ifall jag kan få tag i besättning. Someone ?? Meddela gärna intresse !! I helgen reser jag mot Holland igen för att där bestämma mej avseende båt efter ett par kompletterande tittar.
 /Henrik

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad har hänt sedan november??? Inga inlägg... tråkigt :-P