fredag 28 oktober 2011

Henriks Nederländerna, del 9


27 oct 2011 utanför Bergen op Zoom

Skriver detta torsdag kväll för att maila det på fredagen. Väljer mellan att stanna här även natten till lördag och att ta mej till Blankenberge eller Oostende på fredagen. Har med en liten cykeltur (bara 6 km till stan) lärt mej stadens geografi under ett par timmar före skymningen, som övergick i mörker kl 19.

Måndagen körde jag längs IJsselmeer med diverse stopp för båt-tittar & annat för att sedan övernatta på kajen i Enkhuizen. Tisdag morgon fick jag kort om tid att hinna till Amsterdam för en Colin Archer (en slags tvåmastad segelbåt). När jag lämnat de numrerade vägarna för tidigt och hamnat i nån förort kunde jag bara köra på känn. Med mulet väder var det nog mest tur, men när jag frågade om vägen var det bara ett kvarter kvar. Sålunda uppstod en timmes väntetid, som i husbil kan nyttjas för t ex en försenad frukost.

Med lite mer tur hittade jag sedan snabbt innerstadens campingplats, lite ruffigt men saker fungerade och det var en lugn natt. På morgonen tog jag en cykeltur i stan. Försökte följa kanaler & kajer och kom till sist fram till the red light district. Har man varit i New Orleans' French quarters eller bara på Västerlånggatan eller Ströget så känner man igen både attraktioner och turister. Så med schablonbilden av staden bekräftad tog jag i fortsatt regn cykeln tillbaka till campingen och körde mot nya båtar i närheten av Edam (oststället). Listan över intressanta objekt blir allt längre.

Rakt västerut från Edam - nästan vid Nordsjön - ligger Haarlem. Ännu längre västerut ligger också Haarlem, på Manhattan, men då hamnar vi utanför denna resas räckvidd. Denna onsdag skulle jag ha träffat Patrik som jag skrev om tidigare. Han forskar i rymdmedicin vid ESA och blev tvungen att tidigarelägga en resa till USA. Således blev det inget möte, men jag åt god lax till middag i hans trakter, i Katwijk.

I hopp om mindre trafikintensitet väntade jag till sen kväll med fortsatt resa genom den Haag & Rotterdam. Tack vare tur & känsla gick kvällsturen snabbt och jag hamnade vid Haringvliet, en av flodmynningarna i Zeeland. Då hade jag just passerat både Spijke-nisse och Putten. Idag torsdag har jag - innan jag kom till campingplatsen vid B op Z tittat på tre fina båtar till (för unga utan språksinne: tre fina till båtar alternativt tre till fina båtar, kommer att fortsätta att tjata om detta).

Det är väldigt svårt att köra bil efter min karta, trots att den är detaljerad. Vägskyltarna visar konsekvent andra namn än de som skrivits med läsbar text på kartan. Dessutom är namnen svåra för en utlänning att uttala och därmed att komma ihåg. De enda orter som jag siktade mot och där jag fortfarande kommer ihåg namnet är Rotterdam och Spijkenisse. Vägnumren inger inte heller nån känsla av navigeringstrygghet. Bästa hjälpmedlen är tur + känsla. Jag har nu tagit fram kompassen för mulna dagar, men förarplatsens närhet till motorblocket gör den opålitlig.

Att mängder av svenska flyttfåglar återfinns här vintertid börjar bli uppenbart. På de många och vida ängarna betar massor av kor, ännu fler får och en oräknelig mängd gäss. Storspovens karaktäristiska spel hörs titt som tätt lite varstans. Ikväll hoade kattugglan och i måndags kände jag mej väldigt säker på att två havsörnar på avstånd härjade bland simmande gäss i Makkum. Det är svårt att veta om människans otroliga utdikning av den nederländska våtmarken varit bra eller dålig för fågellivet i stort, men exempel på vinnare verkar vara gässen som har stora arealer grönt gräs att beta.

En sak som blir allt tydligare efterhand under resan är att hela Hollands ekonomi bygger på småföretagande. Familjeföretag finns i t ex lantbruk, fiske, handel, hantverk och skeppsbyggeri. Man får ett intryck av att barnen hjälper till i familjeföretaget, ibland istället för att gå på skolans eftermiddagslektioner. Vore intressant att ta reda på mer om det systemet. Man ser Lidl lite här & var, men dagligvaruhandeln rymmer fler & mindre kedjor med mindre svulstiga köpcentra än ICA Maxi och Willie's (vet att det stavas på annat sätt, men jag anpassar mej gärna till läsare som tycker att detta är trevligare).

Man kan se många båtar med utseende som knappast skulle accepteras bland svenska båt-besserwissrar. Här vågar man både beställa och bygga båtar som skulle bli utmobbade i svenska båtklubbar & naturhamnar. Troligen finns det drag av att man hyllar det individualistiska mer här än i t ex Sverige. Kan inte tro (har inte kollat) att kollektivistiska organisationer typ fackföreningar har särskilt stark ställning i Holland. Men ännu har jag inte märkt något av den omtalade drogfriheten, även om det omfattande cigarrettrökandet bland vuxna är besvärande för en svensk. Varken vanliga fyllon eller cannabisianer (nytt ord igen) syns på gator & torg. Unga med kriminell talang avslöjar sig här liksom i Sverige genom demonstrativ cigarrettrökning.

Mer än dessa tolv ord ska jag inte skriva om cykeltrafik idag. Nu har midnatt uppnåtts. Natti natti.

/Henrik

Inga kommentarer: