lördag 1 oktober 2011

Henriks Europa del 3

Sat 01 oct 2011

Förmedla gärna adresser till nissar & andra som vill ha direktpost från mej.

Sedan Silkeborg har jag sett västra delen av Limfjorden och där fick jag också mitt första napp. Båten - från åttiotalet - är en Zenit med det träffande namnet Nadir. 45 fot stål men lite trång inuti ändå. Men för 550 000 danska kr känns den rätt prisvärd.

Jyllands västkust är tidvattenstrand. Jag passerade bl a Ringköbing och gjorde pit stop i Esbjerg. Dusch & tvätt samt cykelsightseeing i fint väder.

Nästa anhalt blev Sönderborg på Als och innan dess stannade jag till i Aabenraa. P g a båtmäklarens taskiga geografikunskaper hoppade jag över ett objekt där och fortsatte mot fjärde förbundsrepubliken.

Det blev få, således inte många, meter på motorväg innan jag nådde Holland. Natt i Husum i Nordfriesland, färja över både Elbe & Weser samt tunnel under Ems. Det finns säl (knubbsäl troligen) i Elbe och jag har sett en del orädda individer senare vid pirarna i Holland.

Första natten i Holland blev i Delfzijl. På morgonen körde jag till Eemshaven och fick se en skog av vindsnurror. Nästa stopp blev Leeuwarden och då kände jag att det var dags för lugn. Jag parkerade på en campground mitt i en anlagd liten vildmark. Det var bara 8 km till stan så jag gjorde ett par cykelturer dit, först på dan för ärenden och sen på kvällen för mat & Barcelona (5-0 borta mot nåt öststatslag i Champions league).

Nästa dag for jag i sakta mak vidare till Harlingen. Vilken fullträff! Stan är full av båtbyggare och den är liten & behändig & full av kanaler & levande kanalliv. Efter första natten har jag parkerat på stadens campingplats och lärt mej hitta till både bagaren, Lidl och internetbutiken.

Igår fredag hade de besättningsbyte på de gamla segelfartygen, ett trettiotal. Mängder av grundskoleungdomar gick ombord för nån veckas sjöliv. I kanalerna ror även elever från stans egen sjömansgrundskola och de lär sig på så vis att hantera broöppningar & slussar m m. Pensionärer & andra motionspaddlar - ofta i grupp - i de oändliga kanalerna. Man kan ta kanoten till krogen utan att behöva ragla många steg på land.

Det är intressant att iaktta vägtrafiken. Jag har berättat att folk i Danmark kör bil som biltjyvar trots tät cykeltrafik i stad & på landsbygd. I tyskland kör man avsevärt lugnare (utom i Flensburg vid danska gränsen). Man håller bra avstånd men vill gärna visa att bilen man kör kan axa snabbt vid t ex omkörning. Medan danskarna nästan uteslutande har små små bilar har tyskarna desto större. I Tyskland ser man sällan cyklister utom några inne i städerna.

Holland är säkert värst när det gäller cykeltrafik. Även lågstadieelever cyklar till skolan trots att de får trängas med bilar som har förare med danska gener. Alla cyklister har två cykelväskor bak och medan växlar är sällsynta så är elmotorhjälp ganska vanligt. Vanligaste bilföraren är en yrkesverksam man.

I fredags hade jag en diskussion med den förste båtbyggaren. jag vet inte om han är den rätte eftersom han helst vill bygga i aluminium och med "lifting keel". Han har fått det underlag jag kan ge och hans designer kommer att lämna kommentarer snart. På måndag går jag till näste man och ser vad han vill & kan. Denna weekend blir jag kvar på campingplatsen för att chilla lite. Det blir rätt många timmar IT med inspelning av musikkasetter etc. Trevligt jobb.

Fortfarande är det högsommar och målen för cykelturer & promenader är många. Att det dröjt lite med detta resebrev beror på att mitt holländska mobila internet inte velat funka. Jag räknar med att återkomma ganska snart.

/Henrik

Inga kommentarer: