lördag 15 oktober 2011

Henriks Europa, del 6

15 oct 2011 McD Harlingen

Bildkommentarer: Min tvåmans roddbåt (dinghy) - nu vid Nääs - är av exakt denna typ. Thomas Hjelm & jag rodde den från Västervik till Bråviken i augusti 2008. I kraftig motvind.

I Enkhuizen parkeras husbil på kajen. P g a för hård blåst blev alla segelskepp kvar i hamn ett par dagar, så det var fullt liv med skolungdom (mest tysk) som embarkerat för sjöliv i en vecka.

En staysail schooner saknar storsegel (med bom, ni vet, kallas fock på skonare) men har oftast mesan (med bom, kallas storsegel på skonare) på aktermasten. Med denna rigg kan man hissa fyra stagsegel (som fyra genua) + skonar-storsegel på aktermasten. Lätthanterat, om man undantar seglet med bom. Stagseglen är upprullade på staget (kallas Furlex). Övriga bilder behöver ingen kommentar utöver bildnamnet.
-----------------
 
Från Enkhuizen körde jag "dijk" (fördämning) till Lelystad på andra sidan IJsselmeer för att sedan stanna för natten i Lemmer en bit norrut. Före avresan hade jag äntligen hittat en gasolleverantör och till min stora glädje (och lilla förvåning) funkar det med kontinentala gasolflaskor med hjälp av en adapter som jag köpte i Nyköping.

I Lemmer besökte jag mäklaren och besiktigade tre båtar. Jag spenderade en extra dag där och det är ingen överdrift att man lätt kan ro vilse bland kanalerna. Faschinerande att cykla runt i de bostadsområdena. Varje villa (hundratals) kan nås med dels bil/cykel/skidor/torra skor och med båt/skridsko/kanot. Kul med alla master som sticker upp bland hustaken.

Kanotpendling till jobbet borde vara vanligare eftersom cyklisterna stundtals lever farligt. Kanske blir det bökigt med många slussar? Sen ligger Lidl, DeBoer & andra matcentra som man ska besöka på vägen hem sällan kanalnära. Förmodligen inte dagis heller.

Efter tre nätter i Lemmer styrde jag fredag morgon - efter tvättstugan - längs stranden norrut mot Hindeloopen. Där hade mäklaren ställt upp nästan alla skrov på land. Blev nästan lite sugen på GRP (plastbåt) eftersom det blir ett något bättre prisläge. Det fanns 15-metersbåtar inom ekonomisk räckvidd.

P g a fredag blev det inga fler mäklare eller båtbyggare, utan jag återvände till Harlingen och ska försöka se Barca i kväll lördag. Förmodligen blir det svårt eftersom holländska serien visas samtidigt.

Tack för returmail och svar på frågor. Kul med lite dialog.


HÄLSA NISSE !!!

/Henrik



 Staysail schooner, Falsterbo

 I grundskolan i Harlingen lär man sig slussa.

 Kunde vara min dinghy

 Man kan kalla sin båt vad man vill

 Min camper i bildens mitt, Enkhuizen

Några av segelskeppen i Harlingen

Inga kommentarer: