onsdag 5 oktober 2011

Henriks Europa, del 4


Wed 05 oct 2011
 
Ännu är jag i Harlingen, dels därför att stan är trevlig & dels för att de två båtprojekt som verkar mest intressanta snart kan bli fler här. Jag är inte längre så intresserad av aluminium-nisse (varvet heter Atlantic) utan diskuterar med varvet SRF främst en större segelbåt svetsad i Tyskland och en nästan ny kutter vars tillsalu-status är trolig men ännu något osäker.
 
Segelbåten är byggd efter ritningar från 30-talet och med vackra linjer. Den är ett tomt skrov på land och ännu omålad. Kuttern ligger i vatten och är mer färdig. Jag inväntar besked om båtarnas tillgänglighet samtidigt som den aktuelle båtbyggaren och jag var för sig fortsätter att leta på internet. Några adresser som båtbyggare SRF gav mej:
 
 
Annars har internetproblemen fortsatt men nu känns äntligen läget stabilt & fungerande. Att berätta om turerna med Vodafone tar för mycket plats i detta brev. Fick i söndags se Barcelona vinna borta med 1 - 0 mot Gijon och där i baren (där det röktes för fullt) var det många som gav adresser & förslag i ämnet stålbåt. Inget annat om ni nu trodde det om en rökig friesländsk ölbar. Riktig fotboll måste nu göra ett par veckors uppehåll för tråkfotboll i form av landslagsspel.
 
Nu har högsommaren ersatts med frisk västvind och den ena cykelriktningen blir mer eller mindre i motvind. Jag berättade om cykeltrafik tidigare. I vodafoneärendet tog jag tåget till Leeuwarden idag och fick då veta av konduktören att stadens gröna styre gjort om de lokala trafikreglerna så att cykel alltid har företräde framför bil, undantaget rödljus, stoppskyltar & liknande. Och det respekteras & fungerar. Cyklar & cyklister (ungefär lika många av varje faktiskt) kryllar och man kan undra vilken trafikinfarkt som skulle drabba stan om varje cyklist valde bilen istället. Jag är faschinerad över det omfattande cyklandet som ni märker.
 
Aldrig trodde jag att jag skulle få så mycket beröm av tyskar för min tyska. Tack Ingrid Jungblom (tyskalärare i Nyköping) som med stor energi & god disciplin tydligen lyckades ge oss bestående förmåga i språket. An auf hinter in neben über unter vor zwischen som ni alla vet. Själv känner jag att det bara flyter på på ett sätt som jag aldrig kunnat tro. Ett litet glädjeämne i hösten.
 
Nästa resmål - kanske redan imorgon torsdag - blir Enkhuizen. Närmaste vägen dit är på den flermilslånga nordsjövallen som avgränsar IJsselmeer (det ska vara IJ med versaler, varför vet jag inte. Ska fråga nån gång). Den lilla staden är välkänd för sitt båtbygge. Även staden Sneek finns nu med på min lista. Avstår gärna storstäderna i söder. Kanske kan det bli en cykelutflykt till centrala Amsterdam från nån trygg förort.
 
Jag vet inte hur länge jag blir kvar i Holland (det kan bli ett bra tag) men sen har jag ett val: söderut mot Iberia eller västerut mot Britannia.
 
Tack för alla glada svar!
Från en husbil som rister i blåsten
 
/Henrik

Inga kommentarer: