måndag 10 oktober 2011

Henriks Europa, del 5

Mon 10 oct 2011

Nu har jag nått en liten stad vid IJsselmeer som heter Enkhuisen. Den ligger i Västfriesland och har väg österut på vallen genom vattnet. När jag körde hit åkte jag på den yttersta vallen med Nordsjön på högra sidan. Jag kunde då se mängder av gamla segelfartyg slussandes genom vallen & seglandes mot just Enkhuizen för regatta.

Naturligtvis drabbades jag av det folkliga intresset för detta evenemang i form av trafikinfarkt. Nu är det vardag igen & jag ska se ifall denna lilla stad kan leva upp till sitt rykte som segelbåtsmekka.

Annars har den gångna veckan präglats av regn & blåst. Normalt väder, säger folk här. Sedan en dryg månad har jag haft lite ont i vänster knä - troligen en skada med ursprung i norra Jämtland i februari 1987. Av & till har det gjort besvärande ont. Som lök på laxen slog jag i benet men efter en lång natt efteråt har sedan knät blivit påtagligt bättre dag för dag. Nu kan jag gå nästan utan att halta, fylld av tillförsikt.

Internetproblemen är ur världen. Jag returnerade grejorna efter lång, lång diskussion så nu är jag tillbaka på McDonald's, pålitligt & gratis. Undvik mobilt internet här. Helt andra kostnader & sämre tillgänglighet än i Sverige.

Kul att köra i detta landskap fyllt av kanaler. Allt är man-made. Nån riktig natur kan man inte tala om, men fågellivet är intensivt och jag har sett varningsskylt för rådjur. Undrar förresten vad Hollands Kebnekaise heter & hur högt det är. Måste kolla!

/Henrik

Inga kommentarer: