söndag 23 oktober 2011

Henriks Europa, del 8


23 oct 2011 Harns i Fryslân (Harlingen i Friesland lokalt uttryckt)

Är således tillbaka i Harlingen efter resa nr 2 runt IJsselmeer. Efter Den Helder ville jag kolla igenom Medemblik som jag bara passerade förra varvet p g a kraftigt regn. Övernattade åter i Lemmer där jag också kunde se Barça vinna sin championsleague-match med bara måttligt bra spel. Förnyat besök i Hindeloopen dan därpå bara för att konstatera att ett par bra objekt redan sålts. Alla säger att NU är precis rätt tid att köpa båt p g a höst + greklandskris. Det visar sig att slutpriset kan bli bara 60 - 70 % av det begärda priset. Struntade i Barca igår och tur var det, sen match och 0 - 0.

Måndag tar jag en tur till mäklare i Workum & Makkum (hann inte senast). Så fort som möjligt ska jag sedan till Leiden för att onsdag kväll träffa Tommy Bromanders skol- & studiekamrat Patrik Sundblad, som arbetar vid European space agency. ESA har säkert ett särskilt namn på franska. Patrik & jag känner varandra väl från både utfärder och fridykning och det är ett möte att se fram emot. Så får man prata lite svenska också. Patrik spelade en viktig roll när vi startade Nisses fridykarklubb 1986.

På vägen till Leiden ska jag besöka Enkhuizen igen och - om jag hinner - Monnickendam. Det finns ett par ställen till (unga svenskar skulle skriva "ett par till ställen") att besöka innan det blir något slags beslut. När det är fattat och formalia ordnade vill jag så fort som möjligt nach England fahren.

Nästa gång jag skriver räknar jag med att befinna jag mig vid de stora flodernas mynningar, bland Europas stora hamnar, och då är båtbeslut nära. Rhens biflöden & namnbyten ger rätt många flodnamn att hålla reda på. Undrar förresten om floden IJssel är en naturlig flodarm från Rhen eller om man grävt kanal.

Ha de gött som de säger i Götlaborg!

/Henrik

Inga kommentarer: