torsdag 20 oktober 2011

Henriks Europa, del 7


18 oct 2011 i Den Helder på udden mot ön Texel
 
Vädret växlar. Den värsta kylan med nattfrost har gett vika för regn & blåst. Lite svårt att hålla koll på datum & veckodag. Imorse tittade jag på en "kutter" av typen Noordkaaper, storlek 12 x 4 m, mindre än tio år gammal. Båttypen är väldigt bra och detta exemplar var välskött & välutrustat, men säljaren ville ha 60 000 euro mer än jag vill betala.
 
Här i Den Helder ska jag imorgon titta på en äldre båt, 16 m lång och rätt "holländsk" i stilen. Den kräver ny motor + lite annan ombyggnad, men Klaas på varvet i Harlingen säger att sådant arbete kan vara klart i april. Så nu har jag för andra gången kört "dijk" (fördämning) längs Waddensee som Nordsjön heter innanför de frisiska öarna och ska snart försöka komma till beslut avseende båt.
 
Om den båt jag väljer är så fin som morgonens Noordkaaper kan det bli hemsegling före jul, men det troliga är att vald båt behöver åtgärdas vid varv, & då blir det kylig vårsegling mot Östersjön och utrustningsarbetet. Jag ber alla intresserade att konsultera sina scheduler (finns det ordet?) beaktande denna min hemställan om deltagande.
 
Träffade f ö en svensk (han kallas "de professor" i Harlingen) som köpt en stor Puffin (typ snarlik Noordkaaper) och han har nu förrådsställt den fint nymålade båten för vintern och han ska segle hem den i vår. Träffade också en holländare som vill nybygga min båt i Turkiet dit hans verksamhet är förlagd. Sådant nybygge kommer att fördröja projektet med minst ett år.
 
Det finns de i Harlingen som tycker att jag ska ta mej an ett 21 meters skonarskrov, men även om jag kanske skulle ha råd med nödvändiga åtgärder + nödvändig utrustning för att segla iväg, kommer kostnader för diverse inkråm (bostad m m) att dra iväg så att det känns som ett vågspel. Stor båt = stora komponenter, dyr maintenance etc.
 
Sålänge jag inte får alarmerande info från Sverige förutsätter jag att allt går som det ska. Tack för alla svar mailsvar!
 
Jag hoppas nu att kunna göra kanalresan till England om ett par tre veckor.
 
/Henrik
 
ps: såg Barca vinna hemma med 3 - 0 i lördags på puben de doktor i Harlingen. Glad & tacksam att de andra gästerna avstod holländska serien till förmån för riktig fotboll.

Inga kommentarer: